loading...
mdownload
میلاد صفایی بازدید : 197 چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

جنبشی که در حدود سالهای 1890 تا 1940 در اروپا به راه افتاد.

ž      مدرنیته: تلاش برای محوریت بخشیدن به انسان و به خصوص عقل انسانی در تمام جهات

ž      مدرنیسم: نهضت های زیبایی شناسی قرن بیستم

ž      معماری مدرنیسم در غالب سبک بین المللی ظاهر شد.

ž      جنبشی در نفی مکتب های سنتی و به دنبال اصول معماری جهانی که در آن خانه و مراکز تجاری از یک قواعد تبعیت می کردند

ž      این معماری دارای نظمی خردمندانه و کاربردی، با استفاده از مصالح جدید مثل شیشه، بتن و فولاد استفاده می کنند.

\"New-Picture-(4)\"

دانلود فایل پاورپوینت در ادامه مطلب

ž    دانلود فایل پاورپوینت powerpoint

از نظر ایدئولوژی:

  1. سبک جهانی یا بی سبکی
  2. کمال طلب و ایده آلیست
  3. فرم جبری، فرم ناشی از عملکرد
  4. روح زمان
  5. هنرمند به عنوان شفابخش و پیامبر
  6. برگزیده جویی به جای همه کس
  7. واجد تمامیت و جامعیت
  8. معمار به عنوان نجات دهنده

ž      از نظر سبک:

  1. صراحت و رابطه مستقیم
  2. سادگی
  3. تک فضایی مناسب هر مقصودی
  4. فرم انتزاعی
  5. خلوص
  6. زیبایی ماشینی، منطق سهل و مستقیم
  7. ضد تزئینات
  8. ضد خاطرات تاریخی
  9. ضد نماد سازی

ž      از نظر ایده های طراحی:

  1. شهر در پارک
  2. جدایی بخش های مخبلف ساختمان بر اساس عملکرد
  3. پوست و استخوان
  4. حجم و نه توده
  5. برج سازی و بلند مرتبه سازی
  6. شفافیت
  7. غیر قرینگی و منظم بودن
  8. به هم پیوستگی متوازن

پیشتازان مدرنیسم

ž      آدولف لوس: مخالفت شدید با تزینیات \"تزیین جنایت است\" ← مقاله: تزیین و جنایت در 1908 لوس معتقد است معماری فقط در دو مورد می تواند به هنر نزدیک شود: طرح مقبره ها و طرح بناهای یاد بود. در موارد دیگر چون معماری باید به عملکرد و مقصودی پاسخ دهد در مرحله هنر قرار نمی گیرد. دو ویژگی آثار لوس: - اجتناب از طرح های معمول زمانه - عریان ساختن معماری چنان که واقعاً هست.

خانه اشتاینر

\"معماری

ž      معماری یک حرفه است نه یک هنر

ž      فرم وقتی زیباست که نشانه کارکرد و عملکرد خود باشد

ž      او اولین کسی است که تغییرات به وجود آمده بر اثر انقلاب صنعتی به درستی درک نمود و به شکلی بسیار موثر برسادگی و بی پیرایگی به عنوان بهترین واکنش در برابر فقدان هویت اجتماعی ناشی از انقلاب صنعتی تاکید ورزید.

\"معماری

لوکوربوزیه روح ناآرام (به تعبیر منوچهر مزینی)

v      چارلز ادوارد ژانره، مشهور به لوکوربوزیه در 6اکتبرسال 1887در سوئیس، متولد شد. وی یک معمار، طراح ، شهرساز، نویسنده ونیز نقاش فرانسوی- سوئیسی بودکه نقش تعیین کننده ای را درتوسعه معماری مدرن بازی کرد.

v      تحت تعلیم آگوست پره، میس ون دروهه، والتر گروپیوس

v      مقاله به سوی یک معماری در سال 1927......تفکر مجدد در مورد معماری در عصر جدید

v       در دهه های 1920 و30 مهم ترین کارهای لوکوربوزیه در برنامه یزی شهری بود

v      او عقاید کاملا متفاوتی از آسایش، جوامع سطح پایین ارایه شده توسط طراحان اولیه شهرهای باغی، را پیش برد.

v      در طول این مدت 20 سال : ویلاهای بسیار و چندین مجتمع آپارتمانی کوچک و ساختمانهای اداری ساخت.با استفاده از گوشه های تند(شدید)، ظاهری یکدست و حجم های هندسی، او زبانی خلق کرد، آنچه که او \" منشورهای ناب\" نامید

بلوکهای بتونی مستطیلی، فولاد و شیشه، معمولا در سطحی بالاتر از زمین بر روی پایه های بلند بالا می رفتندو اغلب با باغهایی بر روی  بام که برای جبران منطقه قابل استفاده از دست رفته در سطح زمین برنامه ریزی شده بودند.

\"معماری

لوکوربوزیه

ž      لوکوربوزیه چنین می نویسد: \" سنگ را به کار می برید از چوب و بتن استفاده می کنید و از این مصالح خانه ها و کاخها می سازید ...\"

ž      دو ویژگی لوکوربوزیه: منطق گرا و شاعر 
\"خانه، ماشینی برای زیستن\" ← تأکید بر عملکرد و سودمندی ← منطق گرایی 
\" معماری بازی احجام در زیر نور\" ← شاعرانه ← تندیس گونه

ž      پنج اصل لوکوبوزیه: 1- پیلوتی 2- بام، باغچه 3- پلان آزاد

ž       4- نمای آزاد 5- پنجره های طولی
از1922 تقریبا در اکثر آثار از این اصول پیروی می کرد. توجه به معماری خانه -به خانه آزادی بیشتر دهد. - فضای داخل را به خارج متصل کند. - فضای داخل را بتوان بصورت دلخواه تغییر داد. (انعطاف پذیری)

ž      او در اواخر عمر اصول خودش را نقد کرد. لوکوربوزیه 5 اصل خود را در 1923 اعلام کرد و 1955 اصول خود را نقد نمود. در آخرین کنگره سیام گفته است: \"آقایان دوستان به تغییر زمان توجه کنید.\"

 

خانه ماشینی است برای زندگی

\"New-Picture-(3)\"

خانه دم اینو

\"New-Picture-(4)\"

ویلا ساووا

 

\"معماری

\"معماری

 

مجموعه آپارتمانی مارسی

ستون های بتنی که از داخل آنها تاسیسات عبور کرده است
طبقات 7 و 8 شامل تسلیهات و تجهیزات جمعی
تلفیق معماری و شهرسازی

\"New-Picture-(7)\"


ž      نمازخانه رونشان یا کلیسای رونشان

ž      گرایش تندیس گرایانه در رونشان مشهود است.

ž      سه ویژگی برجسته کوربوزیه: تندسیگرایی، سازه گرایی و بروتالیسم (توجه به ماهیت مصالح)

ž      تندیسی یکپارچه با سقفی تیره

\"معماری

 

شهر چندیگار

ž      شبکه دسترسی شطرنجی

ž      هفت راه با درجه اهمیت های متفاوت

ž      بر اساس 16 طبقه اجتماعی

ž      13 نوع مسکن متفاوت

ž      مرکز اداری وسیع در خارج از شهر

 

کاخ دادگستری شهر چندیگار

\"معماری

 

میس وندررو

ž      اکنون در ساختمان موضوع استخوان و پوست مطرح است

ž      میس وندروهه در طرح های خود به ندرت از خطوط منحنی یا مورب استفاده میکردند. سادگی و خطوط مستقیم از مشخصه های کار این معماربود .

ž      سالهای 1921 تا 24 چهار طرح بسیار خوب برای بنا های بلند، ویلا و ادارات ارائه نمود

ویژگی ها: سطوح صاف یکپارچه بدون هیچ گونه تزیین، بدون برجستگی یا فرو رفتگی. پیوند خوردن پنجره ها - تأکید بر سطوح افقی، حذف بام های شیب دار


خانه ییلاقی بتنی

طرح خانه بر اساس ایده پلان آزاد و فضای سیال بود و فضا ها در آن سمبلی از \"فضای آزاد زندگی\".

\"معماری

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 30
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 196
  • بازدید سال : 5,699
  • بازدید کلی : 42,947